ورود كاربران
اخبار سایت

رييس کل بيمه مرکزي در گفتگو با برنامه تهران20

رييس کل بيمه مرکزي در گفتگو با برنامه تهران20

بيش از 2 ميليون بيمه نامه شخص ثالث به صورت خودکار تمديد شده است/ بيمه گذاران تا 15 ارديبهشت فرصت دارند حق بيمه را پرداخت کنند

رييس کل بيمه مرکزي شب گذشته با حضور در برنامه "تهران 20" به سوالات و ابهامات مردم در خصوص اقدامات حمايتي اخير بيمه مرکزي پاسخ داد.
به گزارش اداره کل روابط عمومي و امور بين الملل بيمه مرکزي، دکتر غلامرضا سليماني در پاسخ به سوال مجري برنامه تهران 20 مبني بر اعمال جريمه ديرکرد صدور بيمه نامه شخص ثالث علي رغم بخشنامه بيمه مرکزي گفت: بيمه مرکزي در تاريخ 21 اسفند ماه 98 با هماهنگي شرکت هاي بيمه اي بخشنامه اي صادر کرد با اين مضمون که صاحبان خودروهايي که بيمه نامه شخص ثالث آنها در بازه زماني 21 اسفند تا 15 ارديبهشت منقضي مي شود مي توانند از طريق سيستم الکترونيکي بيمه نامه دريافت و وجه حق بيمه را نيز از همان طريق پرداخت کنند.
اما براي آن دسته از کساني که به سيستم الکترونيکي دسترسي نداشتند نيز مقرر شد بدون مراجعه به شعب و نمايندگي شرکت هاي بيمه، بيمه نامه براي آنها حتي بدون دريافت حق بيمه تا 15 ارديبهشت ماه صادر شود .
وي در ادامه گفت: تمام شرکت هاي بيمه موظف شدند بيمه نامه 2 ميليون و 600 هزار دستگاه خوردويي که در اين بازه زماني منقضي مي شوند را صادر کنند. لذا جاي هيچ گونه نگراني نيست و حتي براي افرادي که حق بيمه پرداخت نکرده اند بيمه نامه تا 15 ارديبهشت صادر شده است و در صورت بروز خسارت نيز طبق بخشنامه بيمه مرکزي به عنوان يک فرد داراي بيمه شخص ثالث محسوب مي شود و خسارت آنها بايد پرداخت شود. اما اين مورد فقط براي افرادي است که در بازه زماني 21 اسفند 98 تا 15 ارديبهشت 99 نسبت به تمديد بيمه نامه شخص ثالث خود اقدام نکرده اند و تاريخ هاي بعد و قبل اين بازه را مشمول نمي شود.
وي در خصوص برخي از نمايندگاني که از اين بخشنامه تخلف کرده اند، گفت: بخش شکايات و بازرسي بيمه مرکزي به طور آنلاين در حال دريافت شکايات است و در کمترين زمان ممکن آنها را بررسي مي کند که بعضا به تعليق کد نمايندگي متخلف منجر شده است.
رييس کل بيمه مرکزي از مردم خواست تا درصورت مشاهده هرگونه تخلف بيمه اي با سامانه پاسخگويي بيمه مرکزي به شماره 2342 تماس بگيرند.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود به بهره برداري صنعت بيمه از ويروس کرونا اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در شرايط پيش آمده توانستيم سيستم هاي صدور الکترونيکي بيمه شخص ثالث را گسترش دهيم و همه شرکت هاي بيمه در اين فرصت زيرساخت هاي الکترونيکي خود را فعال کرده و آمادگي براي صدور آنلاين اعلام کردند.
دکتر سليماني افزود: استارت آپ ها به پيشرفت سيستم هاي الکترونيکي شرکت هاي بيمه شتاب بخشيدند و اگر شرکتي خود را با تکنولوژي هاي روز همگام نکند از عرصه رقابت جا خواهد ماند.
رييس کل بيمه مرکزي در پاسخ به اين سوال که امکان صدور بيمه نامه يکسان با قيمت هاي متفاوت از سوي شبکه فروش وجود دارد گفت: خير بيمه شخص ثالث تعرفه اي واحد دارد و کسي نميتواند خارج از تعرفه حق بيمه دريافت کند و در صورت مشاهده تخلف با آن واحد صدور برخورد مي شود.
وي از اعلام رتبه بندي شرکت هاي بيمه براي اعتماد سازي بيشتر مردم به صنعت بيمه خبر داد و گفت: کار اصلي بيمه مرکزي نظارت بر عملکرد شرکت هاي بيمه است و ما در کنار اين نظارت عملکرد شرکت هاي بيمه را رتبه بندي کرده ايم که تا شهريور ماه امسال نتايج آنرا به مردم اعلام مي کنيم. ضمن اينکه بيمه مرکزي هر ساله رتبه توانگري مالي شرکت هاي بيمه را نيز اعلام مي کند که خود از ملاک هاي انتخاب بيمه گذاران براي دريافت خدمات از شرکت هاي بيمه است.
دکتر سليماني در پاسخ به اين سوال که بار مالي صدور آنلاين بيمه شخص ثالث بر دوش نمايندگان است و در صورت عدم پرداخت حق بيمه از سوي بيمه گذار، نمايندگان با مشکل مواجه مي شوند و آنها بايد چه کنند، گفت:
نمايندگي ها بيمه نامه را صادر مي کنند و وظيفه دارند از 15 ارديبهشت ماه به وصول حق بيمه ها اقدام کنند. تا کنون 2 ميليون و 150 هزار بيمه نامه صادر شده است و اين بيانگر تعامل خوب نمايندگان با بيمه گذاران بوده است و مطمئنا آن دسته از هموطناني که تا کنون موفق به دريافت اصل بيمه نامه خود نشده و حق بيمه را پرداخت نکرده اند نيز با نمايندگان براي پرداخت حق بيمه خود همکاري کرده و نمي گذارند آنها دچار نگراني شوند و در نهايت در صورتي که بيمه گذار حق بيمه را در تاريخ مذکور پرداخت نکرد بيمه نامه آن تعليق مي شود.
رييس کل بيمه مرکزي با اشاره به سهم حدود 50 درصدي بيمه ايران از بيمه شخص ثالث بازار گفت: خوشبختانه اين شرکت خيلي سريع مقدمات تمديد آنلاين را فراهم کرد و در اقدامي مثبت به نمايندگان نيز اعتباري پرداخت کرده تا در اين دوران با مشکل مالي مواجه نشوند.
وي در خصوص ميزان حق بيمه شخص ثالث گفت: تعيين نرخ حق بيمه شخص ثالث کاملا رابطه مستقيم با نرخ ديه دارد و زماني که ديه هر فرد در پايان هر سال از سوي رييس محترم قوه قضاييه اعلام و به سازمان هاي ذيربط ابلاغ مي شود و بر اساس آن نرخ حق بيمه شخص ثالث نيز تعيين مي شود. در سال 99 ديه فوت 22.6 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است و ديه ماه عادي 360 و ماه هاي حرام440ميليون تومان شده است که بار مالي زيادي براي شرکت هاي بيمه دارد.
وي با اشاره به اقدامات بيمه مرکزي در شرايط بحراني شيوع ويروس کرونا گفت: صنعت بيمه علاوه بر تمهيداتي که براي بيمه شخص ثالث در نظر گرفته است در بخش درمان نيز مانند پرداخت هزينه هاي درماني بيماران کرونا که بيمه درمان تکميلي دارند و خريد بيمه عمر با پوشش بيماري کرونا به عنوان امراض خاص با سرمايه انتخابي بيمه گذار اقدامات خوبي انجام داده است.

 


تاریخ انتشار 1399/02/08